گفتگو با مستندساز مشهور فرانسوی در «خیلی دور خیلی نزدیک»

تاریخ انتشار: شنبه 5 مرداد 1398
شهاب اسفندیاری در«خیلی دور خیلی نزدیک» شبکه چهار سیما با «نیکولا فلیبر» مستندساز برجسته فرانسوی گفتگو می کند.
تعداد بازدید: 188 دریافت فیلم

به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: در برنامه این هفته «خیلی‌دور خیلی‌نزدیک» که امشب (5مرداد) ساعت 21:30پخش می شود، شهاب اسفندیاری با «نیکولا فلیبر» مستندساز برجسته فرانسوی گفت‌‌وگو می‌کند؛
از دوران نوجوانی او و حضور در کلاس‌های درس فلسفه پدرش، که با نمایش فیلم‌های برگمان، گدار و روسلینی همراه بود ،تا رها کردن تحصیل فلسفه در دانشگاه و شروع کار به عنوان دستیار کارگردان در سینمای حرفه‌ای؛  از علاقه خاص او به آثار عباس کیارستمی و ادای احترام به این کارگردان ایرانی تا انتقاد شدید از «رییس‌جمهورِ مغرور فرانسه» و تحلیل جنبش «جلیقه زرد‌ها» از جمله مباحثی است که در این گفتگوی 50 دقیقه ای عنوان شده است.
نیکولا فیلیبر متولد شهر نانسی فرانسه است که پس از  کارآموزی نزد رنه آلیو، اولین فیلمش را با عنوان «صدای اربابش» در سال ۱۹۷۸ کارگردانی می‌کند و پس از ساخت دو فیلم بلند داستانی دیگر، به سینمای مستند روی می‌آورد.
شهر- موزه لوور نخستین تجربه بلند مستند اوست. از دیگر مستندهای نیکولا فیلیبر می‌توان به آثاری چون ‌سرزمین ناشنوایان‌، ‌‌حیوانات‌، ‌کریستوف‌، ‌همه چیزها‌، ‌سه گانه‌ای برای یک مرد تنها‌، ‌چه کسی می‌داند‌، ‌بودن و داشتن‌، ‌بازگشت به نُرماندی‌ و ‌ننت‌ اشاره کرد.تاکنون ۱۲۰ بزرگداشت و مرور آثار مستند «نیکولا فلیبر» در جشنواره‌ها و مراکز فرهنگی مهم جهان - از جشنواره برلین تا موسسه فیلم بریتانیا و موزه هنرهای مدرن نیویورک - برگزار شده است. اما برخلاف تصور رایج، او معتقد است تفاوت چندانی میان فیلم داستانی و فیلم مستند از نظر «دست‌کاری واقعیت» وجود ندارد. 
«خیلی دور خیلی نزدیک» به تهیه کنندگی مصطفی پورمحمدی در 13 قسمت 50 دقیقه ای در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما تهیه و تولید شده است و شنبه ها ساعت 21:30 از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد ساعت 14 بازپخش می شود.

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها