سفر «چرخ» به دنیای فسیل‌ها/ روز ملی فسیل در شبکه چهار

تاریخ انتشار: دو شنبه 5 آبان 1399
پنجاه‌وسومین قسمت فصل هفتم «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه ۵ آبان، به مناسبت روز ملی فسیل با بررسی دنیای شگفت‌انگیز فسیل‌ها و دیرینه‌شناسی روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.
تعداد بازدید: 159

در این قسمت «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه با دکتر عباس قادری، رئیس انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دکتر شاهین زمان، عضو هیئت مدیره انجمن دیرینه‌شناسی ایران گفت‌وگو می‌کند. به همت انجمن دیرینه‌شناسی ایران، روز سوم آبان هر سال به‌عنوان روز ملی فسیل نام‌گذاری شده است. نشان روز ملی فسیل بر اساس سنگواره‌ی بازوپایی به نام Jafarirhynchus alatus  طراحی شده که در دوره‌ی سیلورین می‌زیسته و سنگواره‌ی آن حوالی کاشمر کشف شده است. انجمن بین‌المللی دیرینه‌شناسی به‌عنوان یکی از مهمترین نهادهای بین‌المللی پیشرو در ترویج و توسعه‌ی دانش دیرینه‌شناسی، از همه‌ی اعضای خود خواسته است تا یکی از روزهای ماه اکتبر را به عنوان «روز فسیل» نام‌گذاری کنند و ضمن انجام فعالیتهایی مناسب برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان به دانش دیرینه‌شناسی از دانشجویان تا عامه‌ی مردم و معرفی کاربردهای این علم در شناخت تاریخ زمین، سرگذشت حیات، اکتشاف ذخایر هیدروکربوری و ... ، ارتباط شایسته‌ای میان متخصصین این دانش بنیادی با بطن جامعه برقرار کنند. با این هدف، انجمن دیرینه‌شناسی ایران هم به‌عنوان یکی از عضوهای زیرمجموعه‌ی این انجمن بین‌المللی، روز سوم آبان ماه مطابق با ۲۵ اکتبر را به‌عنوان «روز فسیل» انتخاب کرد. 
فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 
«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

دسته بندی :
برچسب :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها