درشبکه چهارتشریح شد:

داروی فاکتور هفت چیست؟

تاریخ انتشار: یک شنبه 25 فروردین 1398
داروی فاکتور هفت چیست؟/ دستاوردهای بیوتکنولوژی دارویی در چهار سال گذشته/ داروهای بیوتکنولوژی ایران نیازمند حمایت همه جانبه
تعداد بازدید: 2885

یکی از صنایعی که در سال های اخیر تواسته است در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کند، صنعت تولید محصولات دارویی بیوتکنولوژی می باشد. این محصولات با همت شرکت های دانش بنیان و تحقیقات اساتید و محققان دانشگاهی به مرحله تولید و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی رسیده است. یکی از مدیران و اساتید موفق در این حوزه، دکتر فریدون مهبودی رئیس انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان فراورده های بیوتکنولوژی است ،که مهمان روز شنبه برنامه «نمودار» شبکه چهار سیما بود.
وی در این برنامه در خصوص داروهای بیوتکنولوژی، بیماران هموفیلی و داروی فاکتور هفت به توضیحاتی پرداخت که در ادامه می خوانید: 
مهبودی درابتدای برنامه درخصوص بیماری هموفیلی گفت: این بیماری، یک بیماری وراثتی است که به علت نقص ژنتیکی ایجاد می‌شود و معمولا از مادر به پسر انتقال پیدا می‌کند، خوشبختانه در ده سال گذشته به علت راه اندازی تشخیص بیماری  قبل از تولد و حرکت خوبی که حوزه درباره سقط جنین اجازه داد، درکم تر از سه ماه؛ تعداد بیماران مبتلا به این نقص ژنتیکی کاهش پیدا کرد.درواقع هموفیلی فاکتور هفت و هشت خون را درگیر می‌کند.
وی در ادامه به توضیح داروی فاکتور هفت پرداخت: هموفیلی ها دو نوع هستند، بیمارانی که کلا نقص ژنتیکی در فاکتور هفتشان ایجاد شده و بیمارانی که فاکتور هشت می‌گیرند ولی مقاوم می‌شوند یعنی داروی فاکتور هشت دیگر به روی این بیماران اثر نمی‌گذارد.
آبشار خونی بسیار پیچیده است و اگر هرکدام از این فاکتورها کمبود داشته باشند آن آبشار خونی نهایتا منجر به انعقاد خون نمی‌شود، لذا خونریزی ادامه پیدا می‌کند و برای جلوگیری از این حرکت افرادی که دچار کمبود این فکتور هستند به صورت تزریقی به آنها داده می‌شود و جبران عدم حضور آن فاکتور در خون انجام می‌شود.
دکتر مهبودی دررابطه با نیاز تولید این دارو گفت: در بیوتکنولوژی حرکت خوبی از اوایل هزار وسیصد هفتاد در کشورشروع شد تا  ما بتنوانیم فراورده های دارویی بیوتکنولوژی را تولید کنیم، یک سیاست‌گذاری جامع که از طرف وزارت بهداشت شروع شد و بدون در نظرگیری آنکه واقعا کدام خط سیاسی حاکم برکشور بود این حرکت ادامه پیدا کرد. درحال حاضر نزدیک بیست و دو دارو در ایران تولید می‌شود که جزء گرانترین داروهای بیوتک دنیا می‌باشد؛ ما بالغ بر نهصد و چهل میلیون دلار صرفه جویی ارزی داریم.
وی در ادامه افزود: خرید دارو دو بخش دارد، یک آنکه ما به بیمارستان ها دارو را می‌دهیم و خریدار بیمارستان است چرا که در اکثر بیماران که خونریزی می‌کنند به بیمارستان منتقل می‌شوند، این دارو در دنیا بالای هفتاد درصد استفاده اش برای خونریزی های غیر هموفیلی است مثلا بیمارانی که عمل قلب باز دارند و خونریزی شدید دارند؛ در ایران به علت محدودیت ارزی و مالی که ما داریم فقط برای بیماران هموفیلی استفاده می‌شود.
ایشان در پایان برنامه برآیند این دارو را در آینده گفت: اگراز ما حمایت صورت بگیرد،فکر می‌کنم حدود ده تا دوازده داروی دیگر را وارد بازار خواهیم کرد که اینها صرفه جویی ارزی ما را افزایش و صادرات ما را ازپنجاه میلیون دلار به بالغ بر دویست میلیون دلار می رساند. 
«نمودار» محصول گروه اجتماعی شبکه چهار سیما است که روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت 18:45 پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها