در شبکه 4 عنوان شد:

تاریخ انتشار: چهار شنبه 15 اسفند 1397
صندلی خالی مدیریت گردشگری سلامت /ر ئیس جمهور ، شخصا ریاست شورای عالی گردشگری را به عهده بگیرد/ لزوم عزم ملی در معرفی جاذبه های گردشگری ایران / تفاوت در گفتار و کردار عمومی و ملی
تعداد بازدید: 97



دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو سرپرست پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و دکتر ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهمانان سه شنبه شب برنامه «پیشران» در خصوص فرصت های گردشگری در ایران به گفتگو پرداختند.
دکتر ایمانی خوشخو در ابتدای گفتگو به تکراری بودن صحبت از اهمیت گردشگردی اشاره کرد و در خصوص گردشگری ایران گفت: مگر می شود گفت که کشوری معادن طلای فراوان دارد ولی درآمد ندارد؟مشکل اصلی این است که عزم جدی و عمومی که بخواهیم منابع را تبدیل به محصول کنیم در طی چهل سال گذشته نبوده است.
ما فرصت هایی را از دست داده ایم، کشور ما با پیشینه تاریخی و فرهنگی و با چهل سال پیشینه انقلابی و با وجود فشارها به رشد علمی رسیده است، و کشوری جذاب برای فرد خارجی است. متقاضی هست منابع نیز داریم، مشکل ما این است که گفته و عمل ما به شکل عمومی و ملی متفاوت است.گردشگری فرابخشی، کار یک سازمان نیست، تمام سازمان ها باید دست به دست هم بدهند ولی دست ها را در دست هم نمیبینیم.
ایمانی خوشخو در ادامه به سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: یک دغدغه مهم مردم کشور این است که نوروز کجا بروند؟ آیا ما این دغدغه را به درستی پاسخ گفتیم؟
سفر قراراست تفریح و رفع خستگی باشد ولی ما می بینیم که چند روز بعد از تعطیلات، همچنان خیابان ها خلوت است و مردم درحال رفع خستگی هستند. درهیچ جای دنیا این گونه نیست که تعطیلات بر خستگی بیفزاید. امروز گردشگری یک علم است و برای همه این موارد راه حل دارد.
دکتر ایمانی خوشخو گفت: از رئیس جمهور درخواست می کنم، شخصا ریاست شورای عالی گردشگری را که باعث می شود از جزیره ای شدن جدا شویم، به عهده بگیرند.
وی در ادامه به اهمیت اجتماعی اقتصادی گردشگری پرداخت و گفت: به شکل علمی ثابت می شود و نه شعاری که گردشگری بخش مهمی از درآمدهای اقتصادی است و با برنامه ، نتایج بهتری در توسعه فرهنگ کشور ایفا می شود. اگر بدون برنامه باشد، مثلا تلویزیون اولین خبر را تعداد تلفات جاده ای بیان می کند، که این اصلا خوب نیست.
می دانیم که پیشرفت علم تنها کار وزارت علوم نبود، بلکه مجلس با بودجه و صنعت از طریق حمایت و دانشگاه ، همگی باعث شدند امروز دنیا روی ما حساب کند و این نیازمند اتحاد جمعی و عزم ملی است.کشورهای دیگر، گردشگری را محور قرارداده اند و تبعات مثبت آن را دیدند، ما دراین حوزه جای کارداریم علاقه مندان زیادی داریم و همه تبلیغات خارجی نیز خنثی می شود.
دکترایمانی خوشخو گفت: هر کشوری متناسب با منابعی که دارد بازارهای هدفی انتخاب میکند.بازار هدف کشور ما گردشگری فرهنگی و در بخش بعد گردشگری پزشکی و سلامت است، ما منابع گردشگری پزشکی داریم ولی در حال حاضر مدیریت گردشگری پزشکی به عهده ی کیست؟ وزارت بهداشت؟ سازمان میراث؟ بیمارستانها؟
تیموری در مورد تبلیغات در حوزه گردشگری گفت: معرفی جاذبه ها نیازمند عزم ملی است. چالشی که برای معرفی در سطح خارج از کشور است، این است که باید یک تصویر واقعی از کشور ایجاد شود و بعد با ارائه حوزه های گردشگری کشور، تصویر را جذاب تر کنیم و برای معرفی گردشگری نیازمند همکاری صدا و سیما و دستگاه های مختلف هستیم.
وی در ادامه افزود: برای فروش یک بشکه نفت باید هزینه کنیم، آیا نمی توان به همان اندازه برای ورود گردشگر هزینه کنیم؟یکی از چالش های اصلی گردشگری کشورما، نبود معرفی درست و تصویر واقعی از گردشگری ایران در بُعد بین المللی و داخلی است.گردشگری یک صنعت فرابخشی است و لازم است همه کنار یکدیگر قرار بگیریم، تا از مزایای آن بهره ببریم.
وی با بیان اینکه همه ما شاید به اندازه خودمان، دراین بخش کار کرده ایم ولی جزیره ای حرکت کردیم، گفت: ما برای اولین بار یک سند راهبردی تصویرسازی از ایران در خارج از کشور را با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات و با وزارت امور خارجه  و سازمان گردشگری آماده کردیم که از ابتدای سال 98 هماهنگ عمل خواهیم کرد.
تیموری در ادامه افزود: با وجود مشکلات موجود، گردشگری حرکتی رو به رشد را دارد و ما میبینیم که با وجود مشکلات اقتصادی در سبد خانوار ایرانی سفر مطرح است.امسال طی 9 ماه گذشته، 56درصد افزایش تعداد گردشگران خارجی را داشته ایم.

امسال شعار سازمان جهانی گردشگری، «گردشگری و تحولات دیجیتال» بوده است. و همه جامعه گردشگری در سطح دنیا به دنبال هدایت گردشگری و استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند. در کشور ما نیز رشد خوبی در زمینهICT  داشتیم که بستر خوبی برای صنعت گردشگری است و قابلیتها و ظرفیتهای این فناوری برای حل مشکلات موجود موثر است. اقداماتی انجام شده و در حال انجام است همکاری های بسیار خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ریزی شده و پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان همگی نشان از وجود رویکردی در جهت استفاده حداکثری از فناوری در حوزه گردشگری است.
تیموری در مورد گردشگری سلامت گفت: شورای راهبری گردشگری سلامت با حضور چهار دستگاه، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه شکل گرفت و یک آیین نامه برای همکاری و تقسیم کار در این زمینه مشخص شد. در حال حاضر وارد یک فضای همکاری بین دستگاهی شده ایم و طی دو سه سال گذشته در نمایشگاه های گردشگری سلامت در کشورهای منطقه حضور خوبی داریم و بازار خوبی برای ما ایجاد شده است.
برنامه «پیشران» به تهیه کنندگی سودابه آقاجانیان، محصول گروه دانش شبکه چهارسیماست که به صورت هفتگی سه شنبه شب ها، ساعت ۲۱ پخش می شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها