عراقچی: تا زمانی در برجام می مانیم که منافعمان حفظ شود

تاریخ انتشار: چهار شنبه 14 شهریور 1397
معاون سیاسی وزارت امور خارجه برجام را وسیله خواند و گفت: تگلیف ما در برجام روشن است و تا زمانی در برجام می مانیم که منافعمان حفظ شود.
تعداد بازدید: 105

 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه برجام را وسیله خواند و گفت: تگلیف ما در برجام روشن است و تا زمانی در برجام می مانیم که منافعمان حفظ شود.

عباس عراقچی در مورد عملکرد اروپا در حوزه برجام عنوان کرد: مذاکرات ما و اروپا در حال حاضر خیلی نزدیک و فشرده جریان دارد و باید مواضغ سیاسی و راهکارهای عملیاتی اروپایی ها را تقسیم کنیم.

وی افزود: در مواضع سیاسی اروپایی ها تا الان از مواضع محکمی برخوردار بودند و تعهد سیاسی خود را به حفظ برجام در موقعیت های مختلف اعلام کردند و در جلسات مختلف در سطح سران، بیانیه هایی که خانم موگرینی از طرف اتحادیه اروپا صادر کرده، مصاحبه هایی که وزاری امور خارجه آنها با ما داشتند این مواضع سیاسی را متعهدانه حفظ کردند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ضمن یادآوری برگزاری جلسات وزاری خارجه ایران و اتحادیه اروپا، ادامه داد: تا کنون جلسه وزاری خارجه چهار به علاوه یک را برگزار کردیم همچنین جلسات با سه کشور اروپایی که مبنی بر تعهدات سیاسی اروپا بوده است.

عراقچی اذعان اروپا بر حفظ برجام را مبتی بر تأمین خواسته های سیاسی، اقتصادی و عادی سازی روابط با ایران خواند و بیان کرد: تأکید اروپا تحقق و برخورداری ایران از منافع برجام بوده است و گفتند طرح های عملیاتی در این منظور را طراحی می کنند و این تعهد سیاسی چه زمانی به یک راه حل عملیاتی ترجمه می شود موضوع مهمی است.

وی افزود: برای انکه در حوزه پرداخت های بانکی و مالی مکانیزم و ساز و کارهایی برای استفاده ایران فراهم شود و یا در حوزه فروش نفت ایران و بیمه و حمل و نقل روش هایی عملیاتی اعمال شود، هنوز ما از اروپایی ها راهکارهایی را مشاهده نکردیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در موضوع فعالیت های شرکت های اروپایی که به صورت خصوصی اداره می شوند عنوان کرد: شرکت ها تصمیم های اقتصادی می گیرند و این یک واقعیت است که بعد از خروج آمریکا از برجام این تحریم ها شامل این شرکت های اروپایی خواهد شد اگر با ارتباط با ایران ادامه دهند و بازارهای خود را در آمریکا از دست خواهند داد اگر با ایران کار کنند.

عراقچی گفت: شرکت های اروپایی در یک تصمیم اقتصادی بازارهای آمریکا را به بازار ایران ترجیح خواهند داد و ایران را ترک می کنند و یا پیش تر هم ترک کردند در حالیکه موضع سیاسی اروپا را مواضع اقتصادی شرکت های آن تفاوت دارد و اروپایی ها معتقدند که برجام موضوع امنیتی برای آنهاست همچنین یک موضوع حیثتی که به لحاظ سیاسی مصمم به حفظ برجام هستند.

وی خاطر نشان کرد: مشکل ایجاست که مقامات سیاسی نمی توانند به شرکت های خصوصی دستور دهند که با ایران کار کنند و شرکت ها به دنبال منافع اقتصادی هستند و ما به اروپایی ها می گوییم اگر برجام برای شما مهم و امنیتی است باید شرایطی را در حمایت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های آمریکا فراهم کنید تا بتوانند با ایران کار کنند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپایی ها تا امروز نتوانستند حمایت از شرکت های خودشان را عملیاتی کنند، افزود: حرف ما به اروپایی ها بسیار روشن است که اگر برجام موضوع عدم اشاعه، امنیتی، سیاسی و حیثیتی است باید هزنیه پرداخت کنید و شرکت های خود را حمایت کنید و شرایطی ایجاد کنید که بانک شما با ایران در آرامش کار کند و اگر جریمه می شوید جریمه را پرداخت کنید.

عراقچی در مورد پاسخ اروپایی ها به این خواست ایران اظهار کرد: آنها می گویند ما در حال طراحی ساز و کاری هستیم تا این شرایط را برای حفظ برجام ایجاد کنیم این می تواند وقت کشی باشد و ما به همین دلیل ما طبق فرمایش مقام معظم رهبری مذاکره با اروپا را ادامه خواهیم داد ولی امیدی به آن نداریم که آنها برای ما راهی باز کنند.

وی گفت: دولت در حال طراحی ارتباط با دنیا هست و وزارت امور خارجه این ماموریت را برای خود قایل است و به دنبال ایجاد مسیرهای بانکی و مسیر های فروش نفت هستیم که با تحریم اروپا واقع نشود و مذاکرات خود را انجام می دهیم و امید ما به این نیست که اقتصاد ما توسط اروپا سامان پیدا کند اما امیدوار هستیم که با اروپا راه هایی را برای تجارت و مسائل بانکی خود پیش ببریم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا می توان برای اروپا ضرب العجل مشخص کرد و یا یک زمانی را تعیین کرد؟ عنوان کرد: خود آمریکایی ها یک مهلتی را مشخص کردند و نیاز نیست که ما زمان بگذاریم و آمریکایی ها که از برجام خارج شدند گفتند تحریم های یکجانبه آمریکایی ها در دو مرحله سه ماهه و شش ماهه برمی گردد.

عراقچی افزود: تحریم های اصلی آمریکا در مورد فروش نفت ایران آبان ماه باز می گردد و 14 آبان یک مهلت مشخص است و اروپایی ها می دانند تا قبل از ان باید کانال های بانکی ایجاد شده باشد و نفت ما باید مطمئن به فروش برسد.

وی در مورد تحریم های آمریکا تاکید کرد: رسماً تحریم های آمریکا از هم اکنون شروع شده است در مقابل ما خریداران جدیدی را مذاکره کردیم و فکر می‌کنیم می‌توانیم خریداران جدیدی را برای نفت ایران ایجاد بکنیم در حال حاضر چالشی بین ما و آمریکایی ها و اروپایی ها ایجاد شده است و یک توافقی را با آمریکا و اروپا و روسیه بسته بودیم که توافق کاملا مستحکم می بود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه یادآور شد: توافق گروه پنج بعلاوه یک بسیاری و بلکه همه تحریم‌های اعمال شده علیه کشور را متوقف و یا لغو کرد و کشور در شرایط بسیار خوبی است مجدداً شرکتهای پیش از دوران تحریم با ایران همکاری‌هایی را از سر گرفته بودند عراقچی ادامه داد وضعیت پیش آمده به نحوی بود که آمریکایی ها نتوانستند آن را تحمل کنند و همچنین عده ای که تصور می‌کردند در برجام سود بسیاری نصیبشان شد و هرگز خارج نمی‌شوند به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی با برجام هر روز دست و بالش بازتر میشود.

وی همچنین عنوان کرد: پس از برجام شرکت های بسیاری و کمپانی های متعددی به ایران آمدند و با خروج آمریکا از برجام و شروع مجدد تحریم ها این شرکت ها و کمپانی ها ناراحتند که باید همکاری خود با ایران را قطع کنند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: بعد از اجرایی شدن برجام گامهای عملی بسیار زیادی برداشته شد و نمی توانیم آنها را انکار می کنیم فروش ما به حالت عادی برگشت و کشتی های ما که یا از بیمه برخوردار نبودند و یا خود تحریم بودند به حرکت در آمدند عراقچی افزود حمل و نقل هواپیما و تجارت ما در پسابرجام فعال شد و همین شرکت هایی که در حال حاضر از ایران میروند در دوره پس از برجام به ایران آمده بودند.

وی خاطرنشان کرد: حضور این شرکت ها و استقرار آنها پس از برجام اتفاق افتاد و بر روی کاغذ نبود همچنین مباحث حوزه دارو و مواد غذایی و بسیاری از صنایع شامل همکاری‌های پس از برجام بود و درست است که ما در داخل برای آن تبلیغ بسیار نکردیم و یا عده ای نمی خواستند که در مورد آن بسیار صحبت شود و علاقه مند نبودند این اطلاعات پخش شود و مرتب می‌گفتند هیچ اتفاقی نیافتاد اما همه اینها واقعیتی بود که در صحنه بود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: شرکت هایی که الان در حال خروج است ایران هستند را موجب ناراحتی دانست و تصریح کرد حضور شرکت ها بر روی کاغذ نبود و خروج آنها که موجب ناراحتی می شود قابل انکار نیست.

عراقچی در بخشی از سخنانش گفت: آمریکا احساس کرد که ضرر کرده است برای همین از برجام خارج شد مشخص است کسی که مغبون شود از معامله خارج می شود.

وی در مورد ضرر و زیان ناشی از خارج شدن شرکت ها و قطع ادامه همکاری های اقتصادی با ایران اظهار کرد: به همین دلیل است که اروپایی ها حاضر به خروج از ایران و خروج از برجام نیستند چراکه ضرروزیان ناشی از خروج از برجام در قرارداد شرکت های اروپایی پیش بینی شده و هر شرکتی که خارج شود خسارت پیش بینی شده را پرداخت می‌کند و خارج می شود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: شرکت های دیگر هم که از قرارداد با ایران خارج شوند بر اساس قواعد و عرف حاکم خسارت می پردازند و پرداخت این خسارت به مراتب کمتر از جریمه های تحمیلی از سوی آمریکایی‌هاست که بخواهند به تحریم علیه ایران بی اعتنا باشند و با همکاری با ایران ادامه دهند.

عراقچی افزود: البته این شرکت ها می ترسند که بازارهای خود را در آمریکا از دست دهند و همچنان می گویند که برجام برای ایران منافع و گشایش‌های بسیاری داشت و هنوز هم با وجود خروج آمریکا از برجام ماندن در برجام برای ما منافع زیادی دارد.

وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری که فرمودند ما زمانی برجام را آتش می زنیم و از آن خارج می شویم که برای ما منافعی نداشته باشد اشاره کرد و افزود: خروج آمریکا از برجام برای ما منافعی دارد و برای ما هم این توافق منافعی داشت که اگر نداشته باشد به گفته مقام معظم رهبری پاره کردن برجام کاری ندارد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: کسی که از برجام ضرر کرد آمریکا بود و از آن خارج شد چرا که دید جمهوری اسلامی در منطقه قدرت بالایی دارند نمونه آن تاثیر بر دولت سوریه است همچنین برهم زدن توطئه‌های عربستان در لبنان و در افغانستان یمن بحرین و عراق با اقتدار ایران توطئه های دشمنان نقش بر آب شد.

عراقچی به توانایی موشکی کشورمان اشاره و اظهار کرد: آمریکا می بینند که قدرت نظامی ما رو به افزایش است و نفت خود را نیز می فروشیم فارغ از مسائل داخلی اقتصادی که از دی ماه گذشته آغاز شد کشور ما در حال بازگشت به شرایط عادی و پیش از تحریم بود.

وی افزود: در پسابرجام نرخ تورم کنترل شده بود و پول های ایران برگشته بود قیمت ارز هم ثابت مانده بود برنامه هسته ای ما تعطیل نشد و نه متوقف شد و دچار کاهش نشد و در برخی از برنامه ها دچار تاخیر شد و یا تاویل هایی را ایجاد کردیم که به آنها نیاز فوری نداشتیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه بیان کرد: آب سنگین اراک نه تنها تعطیل نشد بلکه قلب جدیدی برای آن ساخته شد و مدرن می شود و اگر مواد غنی شده خارج شد مواد اولیه وارد شد و میزان ذخایر کیک زرد به مراتب بیشتر از قبل از برجام است.

عراقچی افزود: مهمترین بخش برنامه هسته ای ما تحقیق و توسعه بود که دستخوش هیچ تغییری نشد و الان روی ماشین های آی آر ۸ کار می کنیم و این ماشین ها تا ۲۵ برابر قوی تر است ماشین هایی بود که با آنها کار می کردیم معاون سیاسی وزارت امور خارجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر بازگشت ۱۹۵ هزار تایی غنی سازی هسته ای اشاره و عنوان کرد هفته گذشته رئیس سازمان انرژی اتمی نمایندگان مجلس را به بازدید از تاسیسات هسته‌ای بردند و در آنجا اعضای کمیسیون امنیت ملی شاهد بودند و برخی از منتقدان برجام هم اذعان کردند ۱۹۵۰۰۰ به سرعت محقق می شوند ظرفیت های ما به گونه ای است که سریعاً احیا می شود.

عراقچی نسبت به موضوع بازگشت چند هفته ای ظرفیت قابل توجه هسته ای در پسابرجام گفت: ما همیشه منافع خود را در نظر می گیریم و در برجام گشایش‌های ایجاد شد با برگشت به برنامه های هسته ای همه این گشایش ها را از دست می‌دادیم در حالیکه هم اکنون حتی با بودن آمریکا ماندن در برجام به نفع ماست.

وی گفت مدیریت عالی کشور محاسبه سود و زیان ها را خواهد داشت.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه بار دیگر خاطرنشان کرد: اگر می خواستیم به برنامه‌های هسته‌ای خود بازگردیم علاوه بر تحریم های آمریکا تحریم های سازمان ملل تحریم های اروپا و شورای امنیت را نیز مضاف بر تحریم‌های قبلی متحمل می شدیم به علاوه بر اینها اجماع بین المللی علیه ما شکل می‌گرفت و منافع ما در این راستا نیست در حالیکه هم اکنون در این شرایط در مقایسه با گذشته موقعیت خارجی بهتری داریم.

 

تنها تحریم های آمریکا برگشته

معاون ظریف ادامه داد: در شرایط فعلی تنها تحریم‌های یک جانبه به آمریکا برگشته است و تحریم های اتحادیه اروپا و شورای امنیت برنگشته است و از همه اینها مهمتر الان ما در موضع برتر سیاسی و اخلاقی هستیم و هیچ اجماع بین المللی علیه ما وجود ندارد.

عراقچی گفت: آمریکا هم اکنون منزوی شده و اینها اثرات اقتصادی خود را دارد و نسبت به گذشته برجام  از نظر سیاسی در موقعیت بسیار بهتری قرار داریم معتقدم بحران فعلی موضوع این نیست که از پس آن برمی‌آییم اگر بتوانیم انشا الله شرایط داخل را مستحکم بکنیم و طبق آن اصولی که اقتصاد مقاومتی تجویز می کند پیش برویم این بحران حل می شود.

 

فشارهای آمریکا به اوج خودش رسیده

وی ادامه داد: فشارهای آمریکا به اوج خودش رسیده است و در ۱۴ آبان ماه چیزی بیشتر از آنچه که اتفاق افتاده رخ نمی دهد آمریکا فشار سیاسی و اقتصادی خود را آغاز کرده و کشور به کشور همچنین کمپانی به کمپانی می‌روند تا تحریم‌های خود را علیه جمهوری اسلامی اعمال کنند حتی سراغ افراد می روند ابکاری شرکت ها اعمال فشار می‌کنند تا تحریم‌های خود را اجرا کنند به نحوی که تردد آنها را و خانواده‌شان را به ایالات متحده آمریکا ممنوع و محدود کنند.

 

اروپا به صراحت در برابر آمریکا ایستاده است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: امید ما در عبور از مشکلات تنها به توانمندی های خودمان است و اروپایی ها در صدد راه حل های عملیاتی هستند و تاکنون تعهدات سیاسی خود را اجرا کردند که همین تعهد سیاسی موضوع کمی نبوده و به صراحت مقابل آمریکا ایستاده اند به نحوی که خانم موگرینی با کمتر از یک دقیقه اختلاف حقیقی از برنامه زنده تلویزیونی پاسخ کوبنده به آمریکا داد و گفت که ما با نظر شما مخالف هستیم و برجام را حفظ میکنیم و هیچ گاه اروپا اینگونه واضح و عریان جلوی آمریکا نه ایستاده بود و این موضوع تقریباً کم سابقه است اگر بی‌سابقه نباشد و تاکنون هم موضع خود را رها نکرده اند.

وی ادامه داد: کل اروپایی‌ها هر ۲۸ کشور از جمله انگلیس در این مغازه محکم بودند جلوی آمریکا ایستادند و تبدیل این موضوع به راه حل های عملیاتی را تا کنون بادو اقدام پرستیژی انجام دادند که شاید از نظر ما چندان مهم نباشد و یکی از قانون انسداد کننده است.

 

حمایت اروپا از شرکت های کوچک در همکاری با ایران

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: قانون انسداد کننده در اتحادیه اروپا از شرکتهای اروپایی در برابر همکاری با ایران حمایت می‌کند و حتی به آنها اجازه نمی‌دهد که از تحریم‌های فرامرزی آمریکا تبعیت کنند و آنها را جریمه میکند.

عراقچی یادآور شد: این قانون در مورد شرکت های بزرگ صدق نمی کند و تصویب شده مورد اجرا قرار گرفته اما از شرکتهای بزرگ حمایت نمی کنند و فقط شرکت های کوچک و متوسط را مورد حمایت قرار می‌دهد.

 

بانک سرمایه گذاری اروپا و همکاری مالی با ایران

عراقچی ادامه داد: موضوع دوم مجوز برای همکاری های بانکی در سه بانک اتحادیه اروپاست که مصوبه پارلمان اروپا را دارد و ایران هم در حیطه قلمرو آن بانک‌ها قرار گرفته و می تواند به ایران خدمات مالی ارائه دهد و تمام مراحل تصویب این مجوز گذشته است و بانک سرمایه گذاری اتحادیه اروپا متعلق به کل ۲۸ کشور اروپایی است و هم اکنون این اختیار را دارد که با ایران وارد تعاملات مالی شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر این مجوزها به شرکت های کوچک و متوسط آموزش می‌دهند که چگونه وارد بازارهای ایران شوند علاوه بر آن ایده های وجود دارد که چگونه وارد یک مکانیزم مالی با ایران بشوند و دریافت و پرداخت ها با ایران از طریق آن مکانیزم انجام شود و اینکه یک حساب ویژه‌ای برای ایران در اروپا باز شود که الان نمی توانند جزئیات آن را بگویم که انشاالله به سرانجام برسد خواهم گفت و آن حساب ویژه ای است که در بانک های اروپایی برای ایران مبتنی بر یورو باز می شود.

 

درآمدهای نفتی در حساب ویژه یورو

معاون ظریف ادامه داد: مقرر است درآمدهای نفتی ایران به آن حساب واریز شود و از خود اروپا و کشورهای دیگر پرداخت‌های مالی در این حساب ویژه یوروی انجام شود و برای گشایش این حساب و مانی را مشخص نکردند و ما می دانیم که در حال اجرای آن هستند به صورت فشرده بین خودشان در جریان است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن بانک هایی را اختصاص میدهند که با ایران بر اساس یورو کار کنند و در معرض تحریم آمریکا قرار نگیرند که چند بانک مشخص است و مذاکرات کارشناسی آنها دارد انجام می‌شود اما موضوع به نحوی که نمی‌توان تاریخ اجرای آن را مشخص کرد و این اقدامات به آن صورت که آنها تصور می کردند نیست.

عراقچی گفت: تمام بانک هایی که در اتحادیه اروپا فعال هستند حتی بانک مرکزی اگر با ایران کار کنند دچار تحریم های آمریکا می شود و به این صورت نیست که بتوانند به سادگی تبادل مالی با ایران داشته باشند.

معاون ظریف یادآور شد: اتحادیه اروپا بنابراین همه کارهایی که می کنند صرفاً اجرای برجام را دنبال کرده و تلاش می کنند تا ایران برجام را ادامه دهد و از آن خارج می شوند و در برابر تحریم‌های آمریکا به ایستد و این اصلا کار کمی نیست که اروپایی ها به لحاظ سیاسی به خاطر ایران مقابل آمریکا بایستند و این هزینه کمی برای آنها ندارد.

وی افزود: پیدا کردن راه های عملیاتی راه ساده ای نیست به خصوص که آمریکا هم شمشیر را از رو بسته و با همه بانکها و شرکتهای اروپایی کار می کند معاون ظریف گفت اروپا و آمریکا ۲ متحده استراتژیک و قدیمی هستند و تعاملات اقتصادی بسیار شدیدی بین آنها وجود دارد به نحوی که ۵۰ میلیون شغل در اروپا وابسته به ارتباط با آمریکا است و اینطور نیست که اروپایی ها بتوانند به راحتی همکاری اقتصادی با آمریکا را کنار بگذارند و اگر بانک خود را درگیر همکاری با ایران بکند در معرض تحریم‌های آمریکا قرار میگیرد.

عراقچی باردیگر تصریح کرد: کار اروپایی ها سخت است و البته باید تا الان برجام را به نتیجه می رساندند و طبیعی است که تا آبان ماه باید اقدامات آنها نتیجه دهد در غیر اینصورت ماندن در برجام برای ما فایده ای ندارد وی تصریح کرد اگر منافع اصلی ما در برجام که موضوع فروش نفت و بازگشت دریافت و پرداخت های بانکی ست عملیاتی نمی‌شود حضور در برجام هیچ فایده دیگری برای ما ندارد و اروپایی‌ها می‌دانند که اگر این دو منافع ایران را تامین کنند و یا راه آن را پیدا نکنند ایران در برجام باقی نخواهد ماند.

 

ماندن در برجام پس از 13 آبان منوط به حفظ منافع

وی در ادامه گفت: قبل از برجام به دلیل تحریم های آمریکا فروش نفت ما به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید با برجام فروش نفت به حالت قبلی خود برگشت و به دو و نیم تا سه میلیون بشکه نفت رسید و هم اکنون برخی از کشورها دچار تحریم شدند و سفارش های آتی خود را کم میکنند البته در ماههای مختلف این تفاوت‌ها وجود داشته ما تا زمانی که بتوانیم نفت خود را بفروشیم با مقداری کم و بیشتر طبیعتاً بودن در برجام برای ما منافع خود را خواهد داشت حتی اگر بعد از سیزده آبان که تحریم‌های آمریکا هستند بر می گردد ما قادر باشیم وقت خود را بفروشیم هنوز هم منافعی برای باقی ماندن در برجام داریم حتی اگر وعده های اروپایی ها عملیاتی نشده باشد.

 

ماندن در برجام برای ما منافعی داشته

عراقچی بار دیگر به سخنان مقام معظم رهبری استناد کرد و گفت: مقام معظم رهبری گفتند ما تا زمانی در برجام می‌مانیم و نافرمان تامین شود و از لحظه ای که این منطقه است وجود نداشته باشد دلیلی برای ماندن در برجام نداریم و تا الان که در برجا مانده این به لحاظ سیاسی و اقتصادی منافعی داشته ایم و ما به این کار ادامه می‌دهیم تا روزی که منافعمان تامین باشد.

وی در بخش‌های پایانی سخنانش گفت: مشخص کردن یک موعد زمانی برای اتحادیه اروپا به مثابه بستن دست و پای خودمان است چرا باید چنین تاریخی بگذاریم که اگر بعد از آن هم منافعمان تأمین بود خودمان آن را زیر پا بگذاریم و تا زمانی که منافعمان تامین شود در برگها می مانیم و تکلیف من در این زمینه خیلی روشن است و اگر منافع ما تامین شود یک ثانیه هم در برجام نمی مانیم.

 

ماندن در برجام همچنان منافعی دارد

معاون ظریف گفت: به جای آنکه برای برجام مهلت بگذاریم شرط گذاشته ایم و تا الان ماندن در برجام برای ما منافع داشته همچنان با بازگشت تحریم های آمریکا برجام برای ایران منافعی دارد که در آن باقی بماند.

 

انگلیس نقش موثری در مذاکرات داشته

عراقچی در مورد سفر معاون وزیر خارجه انگلیس که به تهران سفر کرده بود و از حمایت تعهد ایران به برجام سخن گفته بود، اظهار کرد: این به معنای آن است که انگلیسی‌ها تا زمانی که ایران در برجام است آنها هم برجام را قبول دارند و در واقع انگلیس از ابتدا یکی از سه کشور مذاکره کننده بود و نقش موثری در مذاکرات داشته و انگلیس نزدیکترین متحد آمریکا در اروپاست و در حال خروج از اتحادیه اروپا است اما انگلیس همچنان موضع خود را در رابطه با برجام حفظ کرده و یعنی انگلیس هم در کنار اتحادیه اروپا در برابر آمریکا حول محور برجام موزه گرفته است و این اتفاق کمی نیست.

عراقچی ادامه داد: در صحنه سیاسی اینکه انگلیس در برجام بین ایران و آمریکا ایران را انتخاب میکند اثر خودش را دارد.

 

انگلیس می داند شرط ایران در برجام چیست

وی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه انگلیس که به تهران آمد در چارچوب گفتگو که ایران با انگلیس دارد و دور قبل من به آنجا رفته بودند صحبت کردیم موضوع بحث فقط برجام نبود و همکاری های دوجانبه در مسائل مختلف مطرح شد و مباحث منطقه رایزنی شد موضع انگلیس مانند برای اروپایی ها این است که تا زمانی که ایران در برجام بماند در برجام می ماند و می دانند که ماندن ایران در برجام منوط به این است که منافع اقتصادی ایران حفظ شود.

 

همانطور که رهبر فرمود برجام وسیله است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد به نظر من موافقان و مخالفان برجام همگی نسبت به برجام اغراق کرده اند اما همانطور که رهبری هم فرمودند برجام وسیله است و هدف برای ما تأمین منافع ملی است و در زمان خود برجام کار خود را درست انجام داد و در شرایط یک کشور در معرض آسیب بود با ورود به برجام توانست حقوق هسته‌ای را حفظ کرده است غنی سازی خود را مقبول جهان کند هرچند در برخی از موارد با سرعتی کمتر اما همه برنامه هسته ای در بحث غنی سازی به آب سنگین تثبیت شده و تحریم ها برداشته شد و مشخص است که ابزار برجام به نفع ایران مورد استفاده بود که آمریکایی ها از آن خارج شدند و اینکه آمریکایی‌ها از توافقی که در آن احساس ضرر خارج شدند و تقصیر توافق است من تقصیر مذاکره‌کنندگان آن است.

وی در مورد شکایت به دادگاه لاهه و عهدنامه مودت ۱۹۵۵ و ۱۹۳۴ اظهار کرد: روال دادگاه مشخص است اخبار آنها منتشر شده ما به دادگاه لاهه شکایت کردیم و این در راستای آن چالش و نوردی است که در همه حوزه‌ها با آمریکا انجام می دهیم چه در بحث تحریم ها و مسائل سیاسی و منطقه ای همچنین قدرت موشکی که یکی از آنها هم شکایت در دادگاه لاهه است.

وی افزود: ما آمریکایی های درگیری گسترده داریم و در جبهه های مختلف درگیر هستیم و به دادگاه لاهه رجوع کردیم که این دادگاه روال و روند خاص خود را دارد که ابتدا باید بررسی کند که آیا صلاحیت رسیدگی به این شکایت را دارد یا نه؟

 

رسیدگی شکایت در لاهه روندی طولانی است

عراقچی یادآور شد: لازم است در این پرونده وکلای طرفین معلوم شود و قاضی دلایل و استنادات را دریافت کند و سپس تصمیم به صلاحیت دادگاه بگیرد و اگر صلاحیت خود را تشخیص داد وارد به رسیدگی می شود و در مرحله ای که هفته گذشته پیشرفته طرفین استدلالات خود را ارائه کردندو دادگاه تصمیم خواهد گرفت که آیا صلاحیت رسیدگی را دارد یا خیر و یک روند طولانی است ممکن است که به نتیجه برسد یا خیر و این جبهه ای است که به لحاظ حقوقی در برابر آمریکا باز کردیم به لحاظ منطقه ای در همه حوزه ها چالش با آمریکایی ادامه دارد.

معاون ظریف در پایان گفت: امیدواریم جمهوری اسلامی در چالش با آمریکا پیروز شود.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها