تاریخچه نظريه‌ي نسبيت عام اينشتين در «چرخ»/ هر آنچه که باید در مورد نسبیت عام اینشتین بدانید در مجله علمی تصویری «چرخ»

تاریخ انتشار: چهار شنبه 26 شهریور 1399
سی‌ویکمین قسمت فصل هفتم «چرخ» ساعت 19 امروز، چهارشنبه ۲۶ شهریور 99، با بررسی تاریخ نسبیت عام و معرفی کتاب‌ها و فیلم‌های علمی درباره‌ی حیات در سیارات دیگر روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.
تعداد بازدید: 239

در این قسمت از «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه با دکتر محمدوحید تکوک، استاد دانشگاه خوارزمی درباره‌ی نسبیت عام گفت‌وگو می‌کند. نسبیت عام نظریه‌ای علمی برای گرانش است که آلبرت اینشتین در میان سال‌های ۱۹۰۵ و ۱۹۱۵ گسترش داد. این نظریه دیدگاه قبلی ما از فضا را به‌عنوان موجودی ایستا و تنها به‌عنوان مکانی که در آن رویدادهای فیزیکی اتفاق می‌افتند، کنار بگذاریم. به‌جای آن، فضا-زمان را به‌عنوان موجودی پویا و تغییر شکل‌دهنده در نظر گرفته می‌شود که حضور ماده در آن، ساختار و هندسه‌ی آن را خمیده می‌کند و در مقابل، حرکت اجسام تحت گرانش از خمیدگی فضا-زمان پیروی می‌کند. یعنی گرانش به عنوان یک عامل هندسی و نه یک نیرو بررسی می‌شود. در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» محمدحسین جهان‌پناه، روزنامه‌نگار علم و فناوری و مینا قدسی، کارشناس نجوم برای تعطیلات آخر هفته فیلم‌ها و کتاب‌های علمی با موضوع اکتشافات فضایی و حیات در سیارات دیگر معرفی می‌کنند.
فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 
«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت 45 دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها